Prepaid GO resevillkor

Allt du behöver veta före, under och efter din resa med Prepaid GO. Villkoren gäller från 2022-10-01 tills vidare.

Avgångstider och hålltider

Om resenären ej är på plats eller kontaktat Prepaid GO på utsatt avgångstid får bussen lämna platsen utan resenären. Bussen kan ha tider på färjor eller andra restriktioner som gör att det inte går att vänta på sena resenärer.

Under resan bör resenärerna ha den mobiltelefonen med det nummer som användes vid bokningen med på resan så de kan nås vid oförutsedda händelser.

Tilläggskostnader

Vi reserverar oss för prisändringar och pålagor utanför vår kontroll. Prepaid GO kan tillföra sådana kostnader på resenären. Om prishöjningen är högre än 10% kan resenären avboka utan kostnad. Om sådana kostnader skulle uppstå måste Prepaid GO meddela resenären minst 14 dagar innan avgång.

Ändringar i beställning

Du har möjlighet att göra korrigeringar i din bokning fram till 24 timmar före avresan. Kostnad för ändringar med mindre än 24 timmar kvar till avgång kan göras om möjligt mot debitering. Minsta debitering är 200kr per ärende.

Bagage

Var noga med att märka ditt bagage med namn och telefonnummer. Resevillkoren specificerar hur mycket bagage du kan ta med i lastutrymmet. Inne i bussen är det ej tillåtet med skrymmande bagage som hindrar in och utpassering. Bagage får under inga omständigheter placeras i gången. Om inget specificeras får du ta med 30 kg bagage utan extra kostnad. Bagaget får ej innehålla artiklar eller substanser som är olagliga i avgångs, transit eller destination.

Kringarrangemang

Om resen innehåller kringarrangemang som inträden, biljetter och andra kostnader som betalas i förskott kan dessa ej återbetalas vid avbokning. Biljetterna skickas till resenären för eventuell andrahandsförsäljning. En del arrangemang tillåter avbokning, då kan Prepiad GO ombesörja det mot en administrativ kostnad på 100 kr.

Inställd resa

Om en resa får för få deltagare reserverar sig Prepaid GO att ställa in arrangemanget. Vid en resa med övernattning förbehåller sig arrangören rätten att ställa in resan senast 14 dagar innan avresan. Vid en dagsresa förbehåller sig arrangören rätten att ställa in resan senast 2 dagar innan avresan. Vid dessa tillfällen betalas hela beloppet tillbaka till resenären. Resenären kan erbjudas att boka om till en annan avgång eller liknande resa utan extra kostnad.

Betalningsvillkor

Våra resor skall betalas i förskott eller Svea Ekonomis olika betalningsalternativ för delbetalning. Kontrollera din bokningsbekräftelse noga så att priser och arrangemang överensstämmer med dina önskemål. Vi använder Payson som partner för onlinebetalningar. Deras villkor finns länkat i kassan.

Gränskontroller

Resenär är skyldig att kontrollera gällande pass- och visumkrav för respektive land. Glöm inte att ta med eventuellt uppehållstillstånd för återresa till Sverige. Prepaid GO tar ej ansvar för glömda handlingar och personer som blir stoppade i gränskontroller. Det är också upp till resenären att hålla sig uppdaterad om gränser för införsel av varor.

Reseskydd och försäkringar

Inför resan är det bra att se över vilket reseskydd som inkluderas i hemförsäkringen. Saknar ni hemförsäkring eller önskar komplement till hemförsäkringen kan det vara bra att ta ut en särskild reseförsäkring. Går resan inom EU, är det bra att ha med sig det europeiska sjukförsäkringskortet, EU-kortet. Kontakta försäkringskassan för frågor om den europeiska sjukförsäkringskortet.

Kvarglömt gods

Prepaid GO har ingen samlad hantering av kvarglömt gods. Har du glömt något på bussen se till att kontakta oss så snabbt som möjligt? Hittar du själv något som en medresenär har glömt kvar, lämna det till personalen ombord eller bussföraren. Vi har tyvärr mycket begränsade resurser till efterlysa personer efter resans slut. Kontrollera därför mycket noggrant hotellrum, restauranger och buss innan du lämnar platsen. Vi kommer inte avbryta resan och åka tillbaka om du upptäcker att du glömt något när bussen lämnat en hållplats.

Vid förseningar

Om tidsschema av för Prepaid GO yttre omständigheter så som färjeförseningar, köer och andra faktorer måste ändras utgår ingen ersättning. För eventuella missade hotellnätter ges ingen kompensation.
Dessa regler kan uppdateras när som helst Prepaid GO Sweden AB finner det nödvändigt, men inga nya regler kommer att gälla retroaktivt på redan köpta biljetter. Dock kommer nya regler gälla på resor som är bokade men inte fullbetalda.