Betalning och avbokning

Bokningsvillkor och avbokningsvillkor Prepaid GO Bussresor

Bokning och betalning

Alla bokningar görs via vår hemsida eller representant. Våra betalningar sköts av Payson Checkout.

Beställaren kan till exempel välja att handla mot faktura och efter leverans betala den enkelt med Swish. Det går även att delbetala i 3-24 månader, och naturligtvis att betala köpet direkt med kort, Swish eller internetbank.

Om du väljer att betala mot faktura eller delbetala tar Payson över fodringen och all kontakt angående betalning skall tas med Payson.

Vi tillämpar 10 dagars öppet köp om det är mer än 40 dagar till avfärd. Om det är mindre än 40 dagar till avfärd anses köpet vara bindande och våra avtalade avbokningsregler enligt villkor gäller.

Avbokning och återköp av resor utan avbeställningsskydd

Innan avtalets ingående ger researrangören resenären information om möjligheten eller rätten att teckna en försäkring som täcker resenärens utgifter vid hävande av avtalet (avbeställningsskydd).

Väljer du att boka utan avbeställningsskydd gäller följande regler vid avbokning.

  • Vid avbeställning tidigare än 60 dagar före avresan ska resenären betala anmälningsavgiften som avbokningskostnad. I de fall resenären inte fått anmälningsavgiften specificerad med separat inbetalning utgör kostnaden 10% av resans pris dock minst 200 kr per person.
  • Vid avbeställning därefter, men tidigare än 30 dagar före avresan, ska resenären erlägga 50 % av resans pris, dock lägst anmälningsavgiften.
  • Sker avbeställningen inom 30 dagar före avresan, ska resenären betala hela resans pris.

OBS! Vi betalar ej tillbaka pengar för eventuella biljetter till evenemang som ingår i ett paket.

Färdhandlingar och evenemangsbiljetter

Researrangören skickar efter avtalets ingående resehandlingarna  till resenären utan onödigt dröjsmål. Utskick av resehandlingar samt annan korrespondens mellan resenären och researrangören, inklusive men inte begränsat till ändringar i paketresan, sker till den e-postadress eller telefonnummer som resenären använt sig av i samband med avtalets ingående. Resenären är dessutom skyldig att uppge de kontaktuppgifter som krävs för att researrangören ska kunna kontakta resenären både före och under resan. Om resenären inte mottar resehandlingarna inom 24 timmar efter bokningen ska resenären snarast kontakta researrangören. Om resenären har angett en e-postadress ska resenären innan dess kontrollera e-postlådan för skräppost. Färdhandling skall vara tillgänglig att visas upp under hela resan.

Avbokning av resor med avbeställningsskydd

Fri avbokning/ombokning senare än 30 dagar fram till avgångstid tillåts i de fall gästen rimligen inte kan följa med på resan på grund av att:

  • En oförutsedd händelse inträffar som förorsakar väsentlig skada i bostad.
  • Resenären, dess sällskap på resan eller nära anhörig drabbats av akut sjukdom eller olycksfall. Med nära anhörig menas make/maka, barn, barnbarn, syskon, förälder, husdjur eller person med vilken gästen sammanlever.
  • Skadehändelse, som vid beställningstillfället varit okänd, ska styrkas med läkarintyg eller polisanmälan, först då ersätts biljetten.
Avbeställning med Europeiska ERVs avbeställningsskydd kan ske fram till avgång. Vårt avbeställningsskydd handhas av Europeiska ERV. Eventuell avbokning skall anmälas med dokumentation innan avgång till ERV utan dröjsmål. Efter avgångstid slutar avbeställningsskyddet gälla.